Vilkår og betingelser for befordring

Ansvar for rejsens gennemførsel

Flygpoolen formidler kun flybilletter og er ikke ansvarlig for eventuelle ændringer i tidsplanen, aflysninger af fly, mistet bagage eller andre hændelser, som har med flyrejsens gennemførsel at gøre. Det respektive flyselskab er ansvarlig for sådanne hændelser. Derfor skal eventuelle krav herom stilles direkte til flyselskabet.

Vilkår og betingelser for befordring

(Gælder kun fly, ikke udlejningsbil eller hotel)
Vi formidler kun flybilletter og er ikke ansvarlig for eventuelle ændringer i tidsplanen, aflysninger af fly, mistet bagage, bagage-, mad- eller lufthavnsgebyrer, som ikke indgår i flybilletprisen eller andre hændelser, som har med flyrejsens gennemførsel at gøre. Det respektive flyselskab er ansvarlig for sådanne hændelser. Derfor skal eventuelle krav herom stilles direkte til flyselskabet.

BEMÆRK: Flybilletter er personlige. Navnet på flybilletten kan ikke ændres. Det anses som en annullering. Du skal angive navnet, fornavn og efternavn, præcis, som det står i passet. Du skal ligeledes angive de rigtige navne på eventuelle medrejsende.

Man skal være fyldt 18 år eller have værges underskrift for at booke hos Flygpoolen.

Lavprisflyselskab (Norweigan Air Shuttle m.fl.)

Flygpoolen har valgt at vise flyinformation og muliggøre booking hos lavprisflyselskaber (f.eks. Norweigan) for at give et komplet billede af det totale udbud af flybilletter.

Flygpoolen har ikke adgang til yderligere information om disse bookinger og kan ikke besvare opfølgende spørgsmål. Vi henviser derfor til det respektive flyselskab. Betaling af billetterne sker direkte ved booking.

Billettype/levering af billet

Du rejser på en såkaldt e-ticket (elektronisk billet eller rejsedokument). Når betaling er udført, sender vi kvittering og rejsedokumenter til dig.

Du er som rejsende altid ansvarlig for, at kontrollere din bookingbekræftelse inden betaling. Det er vigtigt at alle oplysninger stemmer, såsom tider, dato, rejsendes navn, adresse osv. Skulle der være fejl (også små fejl, som f.eks. stavning af et navn) skal du omgående kontakte os, så vi kan forsøge at finde en løsning. Når rejsedokumenterne er udskrevet gælder flyselskabets regler og eventuel aflysning, ombooking eller ændringer er mulig, når flyselskabets regler tillader det og der skal ofte betales ekstra. Kontakt os for yderligere information om hvad, der gælder for din billet.

Betaling

Bookinger er ikke bindende, før Flygpoolen har modtaget betaling. Hvis Flygpoolen ikke modtager betaling til tiden, annulleres billetten.

BEMÆRK: Ved valg af betalingsmåde Faktura eller Ratebetaling via Klarna, bliver bookingen bindende, når du godkender betalingsvilkårene, selv når du ikke gennemfører betalingsoverførsel til Klarna.

Betaling skal oftest udføres indenfor 24 timer efter booking, uanset hvornår bookingen er foretaget. Information om sidste betalingsdato er angivet i bookingbekræftelsen. Vælger du at betale billetten inden denne dato/dette tidspunkt, sender vi billetten/e-ticket hurtigst muligt. Når billetten/e-ticket er udstedt, er den helt låst og kan ikke ændres/annulleres. Disse regler er fastsat af flyselskaberne og ikke af Flygpoolen. Når Flygpoolen har modtaget betalingen, sendes eventuelle rejsedokumenter via e-mail.

Betalingsmåde:

  • Betalings-/kreditkort (Kortgebyr: Visa Debit/Dankort 0;-, Mastercard 1.5%, Visa Credit 1.5%, Amex 1.25%, andre kort 2.9%).
  • Direkte bankbetaling via Nordea, Swedbank, SEB og Handelsbanken
  • Faktura via Klarna (Se vilkår)
  • Ratebetaling via Klarna (Se vilkår)

Betaler du med kort tillægges et gebyr på: se ovenstående gebyrer. Visa debit/Dankort er vores gratis alternativ.

Vi forbeholder os for eventuelle prisfejl, forkerte priser fra flyselskaberne, tekniske problemer, datafejl og ændringer, som vi ikke kan kontrollere. Skulle der opstår fejl, kontakter vi dig inden for 24 timer på hverdage.

Annullering / ombooking

En booking, som ikke betales, annulleres automatisk efter den tid, som er angivet i bookingbekræftelsen. Når en rejse er betalt gælder flyselskabets regler og eventuel aflysning, ombooking eller ændringer er mulig, når flyselskabet regler tillader det og der skal ofte betales ekstra. For rejser på f.eks. business class er reglerne mere fleksible. Hvis du annullerer efter du har betalt din rejse, refunderes beløbet ikke. For annullering i forbindelse med sygdom, henvises du til informationen om Annulleringsforsikring. Det er den rejsendes ansvar at sikre, at eventuelle dobbelt-bookinger annulleres uanset hvor de er fortaget (hvilket rejsebureau/flyselskab). Ellers risikerer den rejsende, at flyselskabet annullerer dobbelt-bookingen uden varsel. Flygpoolen er ikke ansvarlig for flyselskabets annullering eller udeblivende betaling i forbindelse hermed.

Annuller altid inden afrejse, uanset billettype. Annullering sker ved at logge ind på Min side på Flygpoolen.se. Sker annulleringen tæt på afrejse udenfor Flygpoolens åbningstider, skal du kontakte flyselskabet direkte.

Ved eventuel kreditering/ombooking tager Flightfinder.dk et administrationsgebyr på 695 DKK per billet udover flyselskabets gebyrer.

Annulleringsforsikring

Vi anbefaler at tegne en annulleringsforsikring eftersom sygdom aldrig kan forudses. Den gælder hvis du, et familiemedlem eller en nær slægtning rammes af sygdom, ulykke eller dødsfald. Nære slægtninge er i denne sammenhæng, den forsikredes ægtefælle, børn, børnebørn, søskende, forældre, far, mor og svigerforældre, person, med hvem forsikrede bor samme med i et ægteskabslignende forhold eller nogen i dit rejseselskab i din booking. Annulleringsforsikringen omfatter ikke eventuelle tillægsarrangementer, såsom billeje, hotel, teaterbilletter eller lignende.

Annulleringsforsikringen aktiveres i forbindelse med din betaling. Derefter refunderes annulleringsforsikringen ikke. Hvis der sker noget under rejsen, skal du kontakte din indboforsikring/rejseforsikring. Hvis der sker noget under rejsen, skal du kontakte din indboforsikring/rejseforsikring.

Billetten skal annulleres inden afrejse, for at annulleringsforsikringen gælder. Kontakt flyselskabet direkte for annullering uden for vores åbningstider. Der skal kunne fremlægges en lægeattest fra en læge, som er tilknyttet forsikringsselskabet. Lægeattest, annulleringsbekræftelse og betalingsbekræftelse skal sendes senest fem arbejdsdage efter annullering til Accept Försäkring AB, se mere på www.accept.se.

Annulleringsforsikringen skal tegnes i forbindelse med booking og koster 275 DKK per person. Du tilbagebetales hele prisen på billetten men skal betale et administrationsgebyr fra 200 DKK per billet.

BEMÆRK: Vilkår, skadesanmeldelse osv. findes på www.accept.se/flygpoolen.

Flytider

Alle angivne flytider er lokale tider. Hvis den rejsende har brug for overnatning betales relaterede omkostninger ikke af Flygpoolen/flyselskabet.

Flytider kan ændres under hele rejsen. Vi anbefaler, at du kontakter flyselskabet senest 72 timer inden hjemrejse for at kontrollere flytiderne, hvis du rejser udenfor Europa.

Flightfinder formidler kun flybilletter og kan ikke stilles til ansvar for eventuelle tidsændringer og aflyste fly. Dette skal løses direkte hos det respektive flyselskab.

Eventuel overnatning ved mellemlanding som følge af tidsændringer eller aflysning af fly betales af den rejsende, hvis der ikke findes et alternativ og flyselskabet ikke betaler denne udgift.

Flyselskabet skelner mellem direct og nonstop-flight. Nonstop går direkte uden mellemlanding. Direct flights har samme flynummer hele vejen, men kan gøre stop undervejs. Dette fremgår ikke online, men på din rejseplan/e-ticket. Tiderne, som vises online, stemmer og inkluderer tiden for den tekniske mellemlanding.

Flyselskabet kan, udenfor Flygpoolens kontrol, og med kort varsel, ændre sine tidsplaner, samt aflyse fly. Det er den rejsendes ansvar selv at kontrollere flytiderne for ud- og hjemrejsen, hvilket gøres direkte via din online rejseplan eller hos flyselskabet. Flygpoolen er ikke ansvarlig for at informere om tidsændringer eller aflysning af fly. Vi er heller ikke ansvarlig for aflyste rejser pga. miljøkatastrofer, krigshandlinger, strejke eller andre uforudsigelige hændelser. Eventuelle ændringer berettiger ikke prisafslag, erstatningsrejser, skadeserstatning eller anden kompensation fra Flygpoolen. Vi erstatter heller ikke eventuelle tillægsarrangementer til rejsen som togbilletter, hotelovernatning eller billeje. Hvis tidsændringer medfører sen ankomst til hotel eller biludlejningsfirma skal den rejsende selv kontakte hotellet eller biludlejningsfirmaet for at meddele dette. Du kan få mere information om passagerers rettigheder i forb. med flyrejser her.

Priser og flyskat

Flypriser er "ferskvare". Priser og sædemuligheder kan ændres, hvilket gør, at man kan få forskellige svar afhængig af, hvornår man søger sæde/pris. Flypriserne, som vises, er inklusive flyskat og eventuelle brændstoftillæg. Når flybilletten er udstedt kan prisen ikke ændres.

Følgende passagerafgifter betales i lufthavnen i lokal valuta ved afrejsen:

Destination/beløb
New Zealand/NZD 25.00
Fiji/FJD 20.00
Cook Island/NZD 25.00
Samoa/WST 30.00
Niue/NZD 20.00
Tonga/TOP 20.00
Hong Kong/HKD 100.00
Indonesien/IDR 100,000 (serviceafgift)
Vietnam/USD 14
Filippinerne/PHP 550.00

Vi forbeholder os for eventuelle ændringer og destinationer, hvor der uden vores viden opkræves lokal passagerskat, som vi ikke informerer om her.

Rejseforsikring & sikring mod flyselskabskonkurs

Rejseforsikring er et tillæg til rejseforsikringen i din egen indboforsikring:

Ny rejse eller pengene tilbage
Bliver du syg kan du få erstatning for de dage, som du går glip af. Hvis mere end halvdelen af rejsen går til spilde på grund af sygdom kan du og en medrejsende få en erstatningsrejse.

Vi betaler din selvrisiko
Den selvrisiko, som du har i egen indbo-, bil- eller lejebilsforsikring betales af denne rejseforsikring.

Hjælp direkte på stedet
Hvis der sker noget, kan du få hjælp og penge i hænderne direkte på stedet.

I tilfælde du har tegnet konkursforsikring, men Flygpoolen bliver efterdebiteret af kortreklamation overgår retten til at bruge konkursforsikringen til Flygpoolen.

BEMÆRK: For dig som har booket efter d. 1. jan. 2010 har vi skiftet forsikringsudbyder til Accept Försäkring. Du kan finde vilkår, skadesanmeldelse osv. her.

Den rejsendes ansvar

Det er den rejsendes ansvar at læse rejsevilkårene inden købet.

Den rejsende forpligter sig til:
- At holde øje med sin e-mail, idet vores korrespondance foregår via e-mail.
- Selv at kontrollere bookinginformation, samt betalingsbekræftelse. Der skal omgående gøres opmærksom på eventuelle fejl. For betalt booking gælder.
- At meddele Flygpoolen det, hvis man ikke modtager eventuelle rejsedokumenter indenfor 5 dage efter afsendelse. Hvis dette ikke meddeles indenfor den givne tidsperiode, er Flygpoolen ikke ansvarlig for evt. meromkostninger, som måtte opstå i forbindelse med, at nye rejsedokumenter skal udstedes.
- Altid at genbekræfte sin flybooking ved ophold på mere end 72 timer. For flyrejser uden for Europa gælder.
- Altid at kontrollere flytider med respektive flyselskab (det hænder, at flyselskabet ændrer sine flytider med kort varsel).
- At have et gyldigt pas, samt eventuel visum og vaccinationer inden afrejse. Det gælder også transitvisum ved mellemlanding. Den rejsende skal selv betale disse udgifter.
- At have tilstrækkelig rejseforsikring.

Der tages ikke ansvar for dobbelt-bookinger, da flyselskabet kan annullere samtlige pladser. Mere end ni personer må ikke bookes på samme fly, heller ikke i opdelte bookinger.

Fuldstændige rejseforsikringsvilkår

Flytider

Alle angivne flytider er lokale tider. Hvis den rejsende har brug for overnatning betales relaterede omkostninger ikke af Flygpoolen/flyselskabet.

Flytider kan ændres under hele rejsen. Vi anbefaler, at du kontakter flyselskabet senest 72 timer inden hjemrejse for at kontrollere flytiderne, hvis du rejser udenfor Europa.

Flygpoolen formidler kun flybilletter og kan ikke stilles til ansvar for eventuelle tidsændringer og aflyste fly. Dette skal løses direkte hos det respektive flyselskab.

Eventuel overnatning ved mellemlanding som følge af tidsændringer eller aflysning af fly betales af den rejsende, hvis der ikke findes et alternativ og flyselskabet ikke betaler denne udgift.

Flyselskabet skelner mellem direct og nonstop-flight. Nonstop går direkte uden mellemlanding. Direct flights har samme flynummer hele vejen, men kan gøre stop undervejs. Dette fremgår ikke online, men på din rejseplan/e-ticket. Tiderne, som vises online, stemmer og inkluderer tiden for den tekniske mellemlanding.

Flyselskabet kan, udenfor Flygpoolens kontrol, og med kort varsel, ændre sine tidsplaner, samt aflyse fly. Det er den rejsendes ansvar selv at kontrollere flytiderne for ud- og hjemrejsen, hvilket gøres direkte via din online rejseplan eller hos flyselskabet. Flygpoolen er ikke ansvarlig for at informere om tidsændringer eller aflysning af fly. Vi er heller ikke ansvarlig for aflyste rejser pga. miljøkatastrofer, krigshandlinger, strejke eller andre uforudsigelige hændelser. Eventuelle ændringer berettiger ikke prisafslag, erstatningsrejser, skadeserstatning eller anden kompensation fra Flygpoolen. Vi erstatter heller ikke eventuelle tillægsarrangementer til rejsen som togbilletter, hotelovernatning eller billeje. Hvis tidsændringer medfører sen ankomst til hotel eller biludlejningsfirma skal den rejsende selv kontakte hotellet eller biludlejningsfirmaet for at meddele dette. Du kan få mere information om passagerers rettigheder i forb. med flyrejser her.

Priser og flyskat

Flypriser er "ferskvare". Priser og sædemuligheder kan ændres, hvilket gør, at man kan få forskellige svar afhængig af, hvornår man søger sæde/pris. Flypriserne, som vises, er inklusive flyskat og eventuelle brændstoftillæg. Når flybilletten er udstedt kan prisen ikke ændres.

Følgende passagerafgifter betales i lufthavnen i lokal valuta ved afrejsen:

Destination/beløb
New Zealand/NZD 25.00
Fiji/FJD 20.00
Cook Island/NZD 25.00
Samoa/WST 30.00
Niue/NZD 20.00
Tonga/TOP 20.00
Hong Kong/HKD 100.00
Indonesien/IDR 100,000 (serviceafgift)
Vietnam/USD 14
Filippinerne/PHP 550.00

Vi forbeholder os for eventuelle ændringer og destinationer, hvor der uden vores viden opkræves lokal passagerskat, som vi ikke informerer om her.

Rejseforsikring & sikring mod flyselskabskonkurs

Rejseforsikring er et tillæg til rejseforsikringen i din egen indboforsikring:

Ny rejse eller pengene tilbage
Bliver du syg kan du få erstatning for de dage, som du går glip af. Hvis mere end halvdelen af rejsen går til spilde på grund af sygdom kan du og en medrejsende få en erstatningsrejse.

Vi betaler din selvrisiko
Den selvrisiko, som du har i egen indbo-, bil- eller lejebilsforsikring betales af denne rejseforsikring.

Hjælp direkte på stedet
Hvis der sker noget, kan du få hjælp og penge i hænderne direkte på stedet.

I tilfælde du har tegnet konkursforsikring, men Flygpoolen bliver efterdebiteret af kortreklamation overgår retten til at bruge konkursforsikringen til Flygpoolen.

BEMÆRK: For dig som har booket efter d. 1. jan. 2010 har vi skiftet forsikringsudbyder til Accept Försäkring. Du kan finde vilkår, skadesanmeldelse osv. her.

Den rejsendes ansvar

Det er den rejsendes ansvar at læse rejsevilkårene inden købet.

Den rejsende forpligter sig til: - At holde øje med sin e-mail, idet vores korrespondance foregår via e-mail.
- Selv at kontrollere bookinginformation, samt betalingsbekræftelse. Der skal omgående gøres opmærksom på eventuelle fejl. For betalt booking gælder.
- At meddele Flygpoolen det, hvis man ikke modtager eventuelle rejsedokumenter indenfor 5 dage efter afsendelse. Hvis dette ikke meddeles indenfor den givne tidsperiode, er Flygpoolen ikke ansvarlig for evt. meromkostninger, som måtte opstå i forbindelse med, at nye rejsedokumenter skal udstedes.
- Altid at genbekræfte sin flybooking ved ophold på mere end 72 timer. For flyrejser uden for Europa gælder.
- Altid at kontrollere flytider med respektive flyselskab (det hænder, at flyselskabet ændrer sine flytider med kort varsel).
- At have et gyldigt pas, samt eventuel visum og vaccinationer inden afrejse. Det gælder også transitvisum ved mellemlanding. Den rejsende skal selv betale disse udgifter.
- At have tilstrækkelig rejseforsikring.

Der tages ikke ansvar for dobbelt-bookinger, da flyselskabet kan annullere samtlige pladser. Mere end ni personer må ikke bookes på samme fly, heller ikke i opdelte bookinger.

Fuldstændige rejseforsikringsvilkår

Reklamationer

Eventuelle problemer eller anmærkninger under rejsen skal stilles direkte til leverandøren (flyselskab, biludlejningsfirma, hotel osv.). Hvis der kræves erstatning for ekstraomkostninger, skal kvitteringer vedlægges, samt skriftlig bekræftelse på eventuel aftale mellem dig og leverandøren. Har du modtage erstatning eller kompensation direkte fra leverandøren, bortfalder retten til erstatning bagefter normalt. Klager, der ikke godtgøres/kompenseres under rejsen af leverandøren fremsendes direkte til Flygpoolen for undersøgelse.

Klager håndteres kun skriftligt på den dertil beregnede reklamationsblanket senest 2 måneder efter hjemkomst. Behandlingstiden er ca. 3 måneder. Du bedes maile til reklamationer@flygpoolen.se.

Aftaler/løfter skal bekræftes skriftligt for at være gældende.

Den svenske persondatalov (PUL)

Her gives oplysninger om, hvordan Flygpoolen behandler de personlige oplysninger, vi modtager. Vores behandling af personoplysninger er naturligvis i overensstemmelse med den svenske persondatalov (PUL) og andre relevante love til beskyttelse af privatlivets fred.

I forbindelse med booking eller bestilling giver du os personlige oplysninger, der behandles elektronisk, for eksempel navn, adresse og kreditkortnummer. Flygpoolen videregiver kun dine personlige oplysninger til tredjepart, hvis det er nødvendigt for at gennemføre, administrere og betale din bestilling. Tredjepart er for eksempel de flyselskaber, hoteller og biludlejningsfirmaer, du booker gennem os.

Vi bruger kun dine personlige data til markedsføring, hvis du indvilliger heri. Ellers bliver de kun brugt til at gennemføre det køb, du foretager. Flygpoolen arbejder aktivt for at forhindre misbrug og tab af personlige data.

I overensstemmelse med persondataloven kan du ved en skriftlig henvendelse til Flygpoolen få oplysninger om, hvilke data der er registreret om dig hos os.

Cookies

En cookie er en lille tekstfil med information om f.eks. din internetbrowser (f.eks. Internet Explorer), som lagres på din computer. Et websted kan have en eller flere cookies med information, der kan tilgås af webstedet, når brugerens internetbrowser besøger webstedet.

Et websted kan have en eller flere cookies med information, der kan tilgås af webstedet, når brugerens internetbrowser besøger webstedet. Det er også almindeligt, at de anvendes til sessionsstyring og statistik.

Ifølge loven om elektronisk kommunikation, som trådte i kraft den 25. juli 2003, skal alle, der besøger et websted, der bruger cookies informeres om, hvad cookies bruges til og gives mulighed for at nægte et sådan brug.

Flygpoolen bruger cookies til statistik og sessionsstyring. Vi lagrer ikke personlige oplysninger i cookies.

Eftersom Flygpoolen anvender cookies i sin sessionsstyring, skal denne funktion være aktiveret for at du kan få adgang til Flygpoolen.

Andet

Flygpoolen eller flyselskabet betaler ikke for transfer mellem forskellige lufthavne, hvis man vælger et sådan alternativ.

Returbilletter: Hvis du kun vil bruge en del af en rundtursbillet, anbefales enkelt billetter. Du kan ikke kun bruge returflyvning på en returbillet. Hvis du gør dette, annulleres hele flyturen af flyselskabet.

Når du rejser til USA, er der strengere betingelser vedrørende pas og krav til maskinlæsbart pas. Du bedes forhøre dig hos den Amerikanske Ambassade. Ved rejser til USA er flyselskabet desuden påkrævet at give passageroplysninger til de amerikanske myndigheder.

Serviceniveau. Ved booking vælger du selv, hvilket serviceniveau du ønsker. Når du vælger BAS opkrævet et servicegebyr for efterservice på min. 149 SEK per booking. Såsom kundeservice, håndtering af tidsændringer og andre meddelelser om din rejse.

Specialbagage. Vi kan desværre ikke behandle anmodninger om booking af særlig bagage, som f.eks. windsurfingboards, skydevåben, cykler osv.. I disse tilfælde anbefaler vi, at du booker direkte hos flyselskabet.

Uledsagede børn og husdyr. Vi kan desværre ikke behandle anmodninger om uledsagede børn under 18 år eller medfølgende husdyr. Vi anbefaler, at du kontakter flyselskabet direkte for hele bookingen.

Spædbørn. Spædbørn må ikke fylde 2 år under rejsen. Hvis dit barn fylder 2 år inden rejsen er gennemført, skal du købe en børnebillet (2-12 år).

Generelle regler for flyselskabets ansvar.

Denne tekst sammenfatter de erstatningsregler, der anvendes af EF-luftfartsselskaber i overensstemmelse med EF-lovgivningen og Montreal-konventionen.

Erstatning ved dødsfald eller personskade:
Der er ingen økonomiske grænser for erstatningsansvaret i forbindelse med passagers tilskadekomst eller dødsfald. For skader op til 100.000 SDR (ca. 1,1 millioner SEK) kan flyselskabet ikke bestride erstatningskravet. Hvis beløbet er større kan flyselskabet modsætte sig krav, hvis det kan bevise, at det er uden skyld i skaden.

Forskudsbetaling:
Der er ingen økonomiske grænser for erstatningsansvaret i forbindelse med passagers tilskadekomst eller dødsfald. For skader op til 100.000 SDR (ca. 1,1 millioner SEK) kan flyselskabet ikke bestride erstatningskravet. Hvis beløbet er større kan flyselskabet modsætte sig krav, hvis det kan bevise, at det er uden skyld i skaden.

Passagerforsinkelse:
Ved passagerforsinkelse er flyselskabet ansvarlig for skade, medmindre det har taget alle rimelige forholdsregler for at undgå skade, eller det var umuligt at træffe sådanne forholdsregler. Skadesansvar ved passagerforsinkelse er begrænset til 4.150 SDR (cirka 45.000 SEK).

Bagageforsinkelse:
Ved bagageforsinkelse er flyselskabet ansvarlig for skade, medmindre det har taget alle rimelige forholdsregler for at undgå skade, eller det var umuligt at træffe sådanne forholdsregler. Skadesansvar ved bagageforsinkelse er begrænset til 1.000 SDR (cirka 11.000 SEK).

Ødelagt, bortkommet eller beskadiget bagage:
Flyselskabet er ansvarlig for skade ved ødelagt, bortkommet eller beskadiget bagage op til 1.000 SDR (cirka 11.000 SEK). Hvad gælder indtjekket bagage er flyselskabet ansvarlig for skade, selv om det ikke har bevirket skaden, medmindre bagagen var defekt. Hvad gælder håndbagage er flyselskabet kun ansvarlig for skade, hvis det har bevirket skaden.

Højere grænser for bagage:
En passager kan have ret til højere økonomisk erstatning i forbindelse med skadesansvar ved at indgive en særskilt forklaring senest ved check-in og ved at betale en tillægsafgift.

Klager vedrørende bagage:
Hvis bagagen er beskadiget, bortkommet eller ødelagt, skal passageren klage skriftligt til flyselskabet hurtigst muligt. I tilfælde af skade på indtjekket bagage skal passageren klage skriftligt inden for syv dage, og i tilfælde af forsinkelse, inden for 21 dage, i begge tilfælde regnet fra den dato, hvor bagagen er stillet til rådighed for passageren.
Udførelse og indgåelse af en aftale vedr. flyselskabets skadesansvar.

Hvis det flyselskab, som udfører flyvningen, ikke er det samme som det flyselskab, aftalen er indgået med, har passageren ret til at indgive en klage eller et erstatningskrav til det andet flyselskab. Hvis et flyselskabs navn eller kode er angivet på billetten, er dette flyselskab det, som aftalen er indgået med.

Frist for sagsanlæg:
Enhver retssag om erstatning skal anlægges inden for to år fra den dato, hvor flyet ankom eller burde være ankommet.

Grundlag for informationen:
Grundlaget for reglerne beskrevet ovenfor er Montreal-konventionen af 28. maj 1999, der er gennemført i Fællesskabet ved forordning (EF) nr. 2027/97, ændret ved forordning (EF) nr. 889/2002 og medlemsstaternes nationale lovgivning.

Almindelige flyselskabers befordringsbetingelser.

Nedenfor findes link til de almindelige flyselskabers befordringsbetingelser: Aeroflot
Air Berlin
Air France
American Airlines
Austrian Airlines
British Airways
Delta Airlines
Emirates
Finnair
Iberia
KLM
Lufthansa
Norwegian
Qatar Airways
SAS
Thai Airways
Turkish Airlines
United Airlines

Udskriv vilkårene.

Du skal trykke på Ctrl+P for at udskrive vilkårene. Dvs. Ctrl længst nede til venstre på tastaturet samtidigt med, at du trykker på tasten P.

""